lördag 7 februari 2015

Vad hinner kameran se?

Övervakningssamhället kan snart vara här även när det gäller våra äldre. Katrineholms-Kuriren skriver om vård- och omsorgsförvaltningens planer på att införa kameraövervakning av vissa äldre.

Jag må säga att jag känner olust inför detta. Visst finns det redan i dag larm på vissa särskilda boenden som gör att personalen kan upptäcka om personer ger sig ut på egen hand när de inte ska det. Men här skulle det handla om att kameran skulle ersätta ett personligt besök.

Vad skulle kameran se? Skulle den upptäcka att sängen var tom och dra slutsatser av det? Jag tror att de flesta som är så dåliga att de behöver besök nattetid, också behöver den hjälpande handen eller de hjälpande händerna. Jag tror inte att kameraövervakning kan ersätta detta eller skapa mer trygghet än ett vanligt larm. Det kommer i alla fall att ta lika lång tid att agera på vad man har sett, som om det hade inkommit ett vanligt larm.

Men om tekniken används i förebyggande syfte, för att skapa kontakt och därmed kunna öka tryggheten, då kan jag kanske tänka mig den här utvecklingen. Men knappast som en ersättning för omvårdnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar