fredag 24 januari 2014

Varför är det ingen is i rinken?

"Det ordnar sig med is, bara man har skridskor", brukar jag säga.

I dagens Katrineholms-Kuriren läser jag om att det inte blir någon is i rinken vid Julita skola. Anledningen är att Sörmland Vatten anser att spolningen sänker trycket för mycket i vattenledningen.

Det är kanske sant, men ändå trist. För det är klart att det är viktigt att ha spontanidrottsplatser.

Om Julita hade legat i Katrineholm, så hade säkerligen Göran Dahlström redan varit framme med vattenslangen. Eller så hade han lyft luren till Sörmland Vattens VD alternativt kommunens samhällsbyggnadschef.

Nu läggs frågan på is. Därför blir det ingen is i rinken. Om inte de boende i Julita tar egna initiativ.

Korrigering 25 januari. Jag gör som det klassiska bandyreferatet, där referenten skriver om allt som hände hela första halvlek för att sedan konstatera att isen gick upp och matchen fick avbrytas... Detta hände alltså på den tid då naturisar användes för olika sportaktiviteter.

Göran Dahlström har läst och reagerat. Isen är bruten. Sörmlands Vatten kompromissar. Spolaren använder mindre tryck och säger till, när ny is spolas. Så jag hade både rätt och fel i min blogg.

Den nya rubriken blir:

"Därför är det is i rinken".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar