tisdag 8 oktober 2013

Kycklingen ska vara svensk

Jag åt svensk kyckling till lunch i dag, eftersom jag lagade till den själv. I fredags var jag på populär lunchrestaurang i Norrköping och där serverades också kyckling. Jag valde dock fisk. Kycklingen kom från Brasilien och det berättade krögaren utan att skämmas så mycket. Om kycklingen skulle ha varit svensk hade rätten kostat det dubbla.

Någonstans är det fel. Kyckling från Brasilien ska inte kunna konkurrera med den svenska när resan är betald.

Så frågan är, är resan betald med alla kostnader? Och finns det mer att göra för att den svenske, eller kanske till och med sörmländske kycklingproducenten ska kunna konkurrera bättre? Sannolikt finns det mer att göra.

Jag vill gärna vara med och påverka detta, dels genom att köpa svenskt, men också genom att ge svenska bönder bättre villkor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar