söndag 27 oktober 2013

Nej, inte aktiv dödshjälp

På söndagspromenaden är det oftast trevligt att lyssna till radions P1. Där sänds ofta bra program som berör. Den här gången fastnade jag i ett program som handlade om aktiv dödshjälp. (Jag ska se om jag kan länka till programmet här!)

Det handlade om ett par som hade sjukdomsdiagnoser som bara skulle göra dem sämre och sämre. De hade därför bestämt sig för att avkorta sina liv på en klinik utomlands. När det kändes som att det var dags ångrade sig mannen.

I radioprogrammet berättas hela historien. Det är starka intervjuer, som jag inte kunde låta bli att bli berörda av. Det går antagligen aldrig att förstå hur en annan människa tänker, men för mig väckte programmet sorg. Jag är inte redo att säga ja till att en människa ska få hjälp att avsluta sitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar