söndag 2 juni 2013

Klokt om demokrati och Husby

Jag har inte skrivit något om Husby. Det finns förstås mycket att tycka och tänka om det som har hänt i Stockholms utkant. För Husby är inte en förort till Stockholm, utan ett område i Stockholms stads utkant.

Men hur som. Dilsa Demirbag-Sten skriver i en krönika så bra om vad det hela handlar om. Hon konstaterar: "Samhällsbygget kan man inte lämna åt andra att genomföra". Och varje person måste då fråga sig: "Vad gör jag?"

Jag vet vad jag gör. Imorgon lämnar jag över lagskipandet till Roger Tiefensee och övergår till att bygga lokalsamhället Katrineholm med ett Centerpartistiskt perspektiv.

1 kommentar:

  1. Du har en poäng i det där om förort. Begreppet förort har blivit nerklassande, alltså sämre än andra stadsdelar. Var området ligger geografiskt saknar betydelse. Varken Rosengård i Malmö eller Biskopsgården i Göteborg ligger ju i utkanten.

    SvaraRadera