torsdag 16 maj 2013

Centerkvinnor tar strid för hållbara pensioner

Kvinnor och män ska ha samma möjligheter till ekonomisk självständighet.
Det är ett av Centerkvinnornas mål i vårt jämställdhetspolitiska program.
Därför är vårt raka svar på frågan, som Louise Lindfors, ordförande i Fredrika Bremer-förbundet, Birgitta Piper, Birgitta Wistrand och Sonja Schwarzenberger ställer i sin debattartikel i Expressen 16 maj om kvinnors pensioner, ett rakt nej. Nej, det är inte okej att kvinnor, oavsett om det handlar om dig själv, din mamma, syster, släkting, partner eller kollega får så låg pension att den blir svår att leva på.

Vi delar helt uppfattningen att det är en flerfrontsstrid som måste vinnas. Centerkvinnorna tillsatte i april i år en arbetsgrupp under ledning av riksdagsledamot Solveig Zander som ska ta fram Centerkvinnornas svar på hur pensionssystemet kan bli jämställt. Det handlar om att utjämna på en rad områden som utbildning och lönearbete, men förstås också om familjepolitik, så att ansvar för barn och hemarbete fördelas på ett rättvist sätt.

Arbetet kommer att pågå under det närmaste året för att få fram skarpa förslag till Centerkvinnornas förbundsstämma i Jönköping i slutet av april nästa år.

Vi är glada över Fredrika Bremerförbundets stöd för att det måste till en politisk förändring som utjämnar dagens skillnader. Centerkvinnorna är beredda att gå i täten för en förändring som ger kvinnor hållbara pensioner.

4 kommentarer:

  1. Så om frugan jobbar och tjänar mer än jag så får jag skylla mig själv, för jag är ju man.
    Eller hur menar du?

    SvaraRadera
  2. Hej Thomas!
    Om du läser mitt inlägg en gång till, så kanske du ser att jag redan i första meningen slår fast att kvinnor och män ska ha samma möjligheter till ekonomisk självständighet. Så vårt mål torde vara att både du och din fruga ska kunna leva ekonomiskt självständiga.

    SvaraRadera
  3. OK...
    Men då är ju problemet löst, för jag har ju en pension som jag måste kunna leva på....
    Så ni politiker pratar om problem som inte finns då..?
    Eller har det inte gått upp för Dig?

    Jämställdheten mellan könen är en pseudofråga.
    Vad som är ett större problem är de låga inkomsternas höga skatter.
    Men det berör inte dig.....

    SvaraRadera
  4. Hej! Thomas!
    Jag delar inte din uppfattning att jämställdhet är en pseudofråga och jag vet att jag inte är ensam om den synen. Det är en fråga som i högsta grad berör mig, liksom att arbeta för att de som har de sämst ekonomiskt ska få mer kvar att leva på. Det är en av anledningarna till Alliansregeringens införda jobbskatteavdrag.

    SvaraRadera