onsdag 15 maj 2013

EU:s jordbrukspolitik har haft miljöeffekt

Morgonen har börjat bra. Jag har deltagit i ett mycket intressant frukostseminarium i riksdagen om miljönyttan i de gröna näringarna. Även om jag vet detta, så är det alltid bra att få det bevisat med ord och siffror. Ingrid Rydberg från Naturvårdsverket föredrog en mycket intressant rapport "Miljöeffekter av EU:s jordbrukspolitik". Den visade att stödet positivt har påverkat den biologiska mångfalden genom att göra det möjligt att fler landskap hålls öppna.

Patrik Olsson, ordförande för Sveriges Nötköttsproducenter, berättade om hur han valt att hålla köttdjur i stället för att som många andra i Värmland plantera skog på markerna.

"Jag gör mycket nytta i min bygd, jag ser till att det blir en fin boendemiljö, ett fint landskap, att vi får hit turism och så producerar jag en halv miljon portioner nötkött till konsumenterna om året."

Mycket tankeväckande. Vi måste kunna värdera även övriga insatser som en bonde gör, utöver produktionen av mat.

Exempelvis kräver den biologiska mångfalden en mångfald av naturtyper varav en del hör hemma i det kulturlandskap som generationer av bönder har byggt upp. Nu måste de kunna fortsätta med detta.

Frukostmötet gav viktigt stöd för detta.

2 kommentarer:

  1. Så gulligt...
    När vi inte tog hela CAP 1995.....
    Tänk så bra det blivit om vi tagit hela paketet.

    SvaraRadera
  2. Hej Thomas!
    Jag refererar till Naturvårdsverkets sammanställda rapport om hur det ser ut i landet. Jag tar mig inte friheten att spekulera i hur det kunde ha blivit OM...

    SvaraRadera