tisdag 21 augusti 2012

Högaktuell regiondebatt

I går var det kommunfullmäktigesammanträde i Katrineholm och vi hann besluta och diskutera om en hel del frågor.

En debatt blev ännu mer aktuell än vad jag hade kunnat föreställa mig, när jag skrev min interpellation. Så här sa jag i debatten:

"Jag ställde interpellationen om ”Vad driver Katrineholm i Regionförbundet?” därför att vi inte hann diskutera regionförbundet och dess verksamhet, när kommunfullmäktige behandlade årsredovisningen vid juni-sammanträdet. Jag tror inte att det hade varit så populärt att dra igång en debatt i elfte timmen och alla hade kanske heller inte varit beredda att ge frågorna den uppmärksamhet som de är värda.

Nu har jag fått svar från Göran Dahlström om hur Katrineholm har agerat i regionstyrelsen och om vilka frågor som varit viktigast att driva samt en sakupplysning om ett projekt. Jag tackar naturligtvis för det.

Av svaret förstår jag att:
Katrineholm agerar som det anstår en medlem av ett kommunalförbund.
Nästan alla frågor har varit viktiga – men viktigast den regionala transportplanen.
Att projektet KFV i ekonomiska krisens fotspår varit bra för de företag som ingått i kompetensinventeringen.

Men när jag skrev interpellationen visste jag inte att regionfrågan och regionsamarbetet skulle vara ännu mer aktuellt att diskutera just nu efter den avsiktsförklaring som många av oss mest kunnat läsa om i tidningen av ett fördjupat samarbete mellan sörmlandskommunerna Katrineholm, Vingåker, Oxelösund och Nyköping samt östgötakommunerna Finspång och Norrköping.

Vad betyder det här för det fortsatta samarbetet i Regionförbundet Sörmland? Spricker regionförbundet Sörmland? Det är ju lite extra intressant när både regionstyrelsens ordförande och dess vice kommer från ”utbrytarkommunerna” Vingåker och Nyköping.

Katrineholm har tveklöst intressen över östgötagränsen. Vi måste vara rädda om våra kommunikationer. Men ännu fler pendlar mot Stockholm och Södertälje. Vi har inte bara relationer till Östergötland, vi måste ha bra relationer åt fler håll.

Det här visar egentligen mest hur viktigt det är med öppenheten och att vi diskuterar Katrineholms position i omvärden och att regionfrågorna alltid ska finnas högt på dagordningen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar