onsdag 8 augusti 2012

Drick mera svensk mjölk

Den svenska mjölkproduktionen är i akut kris. Mjölkpriset har fullkomligen rasat i en redan ganska pressad bransch. Allt fler mjölkgårdar tvingas avveckla mjölkproduktionen.

Jag tycker att utvecklingen är förskräcklig och jag gör själv mitt bästa för att dricka så mycket svensk mjölk som möjligt. Men det, och att ett stort mjölkföretag sponsrar den svenska OS-truppen, hjälper förstås inte långt. Konsumtionen måste öka totalt sett och konsumenterna måste dessutom vara beredda att betala lite mer för denna fullvärdiga dryck. Det är den värd, liksom det är värt att ha mjölkproduktion för köttets skull och för det öppna landskapet, som bäst vårdas av betande mular.

Kanske behövs det andra insatser också. Det viktigaste är att återfå lönsamheten. Lönsamma företag överlever.

Riksdagsman Staffan Danielsson (C) skriver på sin blogg om vad som behöver göras.

3 kommentarer:

  1. Jag dricker en hel del mjölk men bryr mig inte om vilket land den kommer ifrån så länge den är testad och säker. Lever vi i en internationell marknadsekonomi så får de som kan leverera den billigaste produkten göra det.
    Att stödja näringen av nationalistiska skäl rimmar illa med mångkulturellt dessutom.

    SvaraRadera
  2. Inger: Bra skrivet!

    Bo: Det är inte av nationalistiska eller protektionistiska skäl som man bör dricka svensk mjölk. I Sverige har vi högre djurskyddskrav och miljökrav än i andra länder. För djurens och miljöns bästa bör fler välja svenska produkter istället för att enbart hålla sig till EU:s minimikrav. Anledningen till att svenskt kostar mer är just för att mer krav kostar mer.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag anser att det finns många skäl att dricka svensk mjölk. För det första är mjölk gott. För det andra, så är mjölk en färskvara. Närheten har betydelse, även om tekniken att förvara färskvaror har utvecklats enormt.
    För det tredje så ger svensk mjölk öppna landskap i Sverige. Det valet vill jag gärna göra i affären.

    SvaraRadera