torsdag 12 januari 2012

Jag har varit hemlös

I veckan hade Dagens Nyheter i sin stockholmsdel ett intressant reportage om hemlöshet. I en faktaruta förklarades vad som krävdes för att räknas som hemlös. Man behövde inte nödvändigtvis vara en uteliggare för att räknas in. Även den som var inneboende hos någon, dock inte föräldrar, var hemlös.

Oj, tänkte jag, det betyder att jag också har varit hemlös. Jag var en tid inneboende hos min bror och hans sambo. Inte kände jag mig direkt hemlös, fastän det självklart var skönt att komma fram i studentbostadskön och få ett eget studentrum.

Nu har jag väl också "bjudit tillbaka" och hjälpt någon som på samma sätt har varit hemlös genom att få sova på min soffa under en veckas tid. Tackblomman, monstrean, lever än efter mer än 20 år!

Fast om jag ska vara riktigt ärlig, så tycker jag inte att tillfälliga inneboende ska räknas som hemlösa. De är liksom mer mellan bostäder än utan tak för dagen. Eller rättare sagt, utan tak för natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar