onsdag 23 februari 2011

"Under utredning och prioritering"

Barnen är "under utredning och prioritering" i Katrineholm. Eller rättare sagt, den trafikmiljö som barnen från Julita lever i är "under utredning och prioritering".

Det framgick tydligt vid kommunfullmäktiges sammanträde i Katrineholm i måndags. Ända sedan på 1980-talet har föräldrar uppmärksammat den farliga skolvägen. Det påpekade Anita Karlsson (C) som sparat ett gammalt klipp, där eleverna på fotot i dag är 37 år...

Skolvägen kommer fortfarande att vara "under utredning och prioritering" efter kommunfullmäktiges beslut, eftersom det var så min motion, med konkreta förslag, besvarades.

Jag "klipper in" mitt anförande nedan:

"Ordförande, fullmäktigeledamöter, åhörare!

Det här är en motion som jag skrev för drygt ett år sedan och den handlar om trafiksäkerheten vid Julita skola. Det är tråkigt att den har fått en så långsam behandling, när det är en så viktig fråga.

Jag anser dessutom att motionen ska bifallas. Motionen har ett enkelt yrkande – att Katrineholms kommun ska förbättra trafiksäkerheten vid Julita skola.

Är detta gjort?

Nej, det är inte gjort. Det ”är under utredning och prioritering” hos service och tekniknämnden.

Under utredning och prioritering. Blir trafiksäkerheten bättre för barnen i Julita av ”utredning och prioritering”?

Nej, barnen behöver starkare stöd än så. Det finns inget annat rimligt svar på motionen än att bifalla den och det är också vad både bildningsnämnden och service- och tekniknämnden tycker.

Sedan undrar jag om kommunfullmäktige kan vara emot att förbättra trafiksäkerheten vid Julita skola? Det finns förslag hur det skulle kunna göras i motionen, men det viktigaste är ATT det görs, inte att det är ”under utredning och prioritering”.

Tänk om det prioriteras bort igen? Kommunfullmäktiges klara beslut här idag skulle vara en tydlig markering. Vi bryr oss om barnen i Julita, vi tar föräldrarnas oro på allvar.

Jag yrkar bifall till motionen!"

Centerpartiet lämnade in en skriftlig reservation till beslutet, där tidningsurklippet ingår, så att eftervärlden ska kunna se att ingenting har hänt sedan 1980-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar