söndag 27 februari 2011

Ingen avkrångling

Företagarna och allmänheten kommer även fortsättningsvis att möta samma blanketter och administration av Katrineholms kommun. Någon avkrångling är det inte tal om, eftersom kommunfullmäktige avslog min och Sten Holmgrens motion som hade detta syfte.

Vid måndagskvällens fullmäktige sa jag bland annat detta:

"Centerpartiet vill helt enkelt avkrångla Katrineholm.

Vi vill att Katrineholms kommun ska inleda ett regelförenklingsarbete med syftet att sänka kostnaderna och göra det enklare för företagare att driva sin verksamhet.

Inte så svårt eller hur? Det här kan ske genom att kommunen går igenom den hantering av blanketter och ansökningshandlingar som berör företagare och ser efter vad som kan vara möjligt att förenkla. Genomgången ska ju ändå ske i samband med att systemet med e-tjänster utvidgas.

I nästa steg vill vi i Centerpartiet gå vidare och göra en motsvarande genomgång av det krångel som möter medborgarna.

Trots att Conny Petrén, chef för Förvaltningen för Näringsliv och Tillväxt, är positiv till motionen, så kommer majoriteten i kommunstyrelsen – Socialdemokraterna och Moderaterna – fram till en helt annan slutsats.

De kör över förvaltningschefens yttrande och anser att motionen är besvarad genom ett näringslivsråd – som ingen vet något om vad det ska göra eller vem som ska göra det – och en samhällsbyggnadsförvaltning – som heller ingen sett om den kommer eller vad den ska uträtta.

Jag må säga att det hade varit enklare för er inom Socialmoderaterna att yrka avslag på motionen. Då hade ni varit tydliga. Det ska vara krångligt i Katrineholm och det finns inget som behöver ändras. Allt är PERRRfekt.

Men jag måste också säga att jag är särskilt besviken på Moderatpolitikerna i kommunstyrelsen. I vår motion hänvisar vi till Alliansregeringens systematiska arbete i departementen för att förenkla regler som vänder sig till företagare. Målet har varit att ta bort en fjärdedel av det krångel och den byråkrati som möter företagare?

Jag vill därför fråga Lars Härnström, står du inte bakom Alliansregeringens arbete? Är det inte viktigt att systematiskt se efter även här i Katrineholm vad som kan göras för att det ska vara enklare att vara företagare?

Om du svarar nej på de självklara frågorna där du borde svara ja – då förstår jag motionssvaret.

Du kan fortfarande ändra dig och ställa dig bakom ett lokalt förslag att omsätta politiken i praktiken.

Jag yrkar bifall till motionen om att Avkrångla Katrineholm!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar