torsdag 29 juli 2010

Pannkaka av alltihop

Min gruppledarkollega och partisyster i Gnesta, Ingalill Fredriksson, skriver om konstlad mat på Centerpartiets valblogg i Södermanlands Nyheter.

Hon länkar också i inlägget till ett recept på tunna pannkakor.

Jag skulle inte lita ett dugg på det receptet. När jag en gång följde ett recept på pannkaka, enligt mjölpåsen som har en fågel som logotype, då blev det pannkaka av alltihop. Jag har aldrig smakat något så underligt.

Pannkakor ska göras enligt följande recept, förmedlat genom muntlig tradition: Knäck så många ägg som du tror att du orkar steka pannkakor av. Det kan vara 1-2, 3 eller fler. Vispa sönder dem. Rör i salt och socker efter behag, det är inte nödvändigt med så mycket, men det är en smaksak, och ta i mjöl så att vispandet går riktigt trögt och tungt. Späd sedan med mjölk till rinnande konsistens. Provstek en pannkaka och späd ytterligare om den blir för tjock.

Det här är lätt som en plätt.

2 kommentarer:

  1. Fast socker i smeten? Räcker det inte med det man har på?

    Det klassiska är ju annars 1-2-4-8 receptet. 1tsk salt, 2 ägg, 4dl mjöl, 8dl mjölk.

    Jag gör dock precis som du, bara att blanda till lagom konsistens ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej Rickard!
    Men socker på pannkakan kan man väl inte ha? Nej, det finns inte ens i tanken, utan i pannkakassmeten! Det ska ju vara sylt på pannkakan, hallonsylt!

    För övrigt fick jag mamma att steka pannkakor till ett av mina barnkalas i stället för den då rådande ordningen att äta korv med mos. Det var riktigt uppskattat!
    Inger

    SvaraRadera