torsdag 22 juli 2010

Feriejobb som framtidsjobb

Ledarskribenten i Katrineholms-Kuriren tycker inte om kommunernas satsningar på att låta ungdomar ha framtiden som sommarjobb.

Jag delar inte den uppfattningen. Jag motionerade i våras om att Katrineholms kommun skulle ge ett antal ungdomar just den här möjligheten att få jobba med sina egna idéer om vad som skulle kunna göra Katrineholm till en ännu bättre plats att bo och leva på. Ungdomarna skulle ha full frihet att släppa lös idéerna och inte känna några begränsningar, begränsningarna fick komma senare.

Nu blev motionen verklighet (den besvaras i augusti i kommunfullmäktige) och ungdomarna har levererat sina något styrda förslag. Jag skriver styrda, eftersom de begränsades av att tänka fram förslag som skulle främja integration.

Ledarskribenten oroas över att detta är ett projekt och en sorts skendemokrati, avsedd att hålla ungdomarna lugna. Ungdomarna får ta fram idéer som sedan aldrig förverkligas.

Jag förstår oron, men jag tror inte att den behöver vara så stor. Det ungdomarna har gjort, och jag hade möjligheten att delta vid den första träffen, kan ingen ta ifrån dem. De tankar och det arbetssätt som användes kan de ha stor nytta av under kommande år.

Sedan gäller det självklart för oss kommunpolitiker att se vad som är möjligt att förverkliga av de idéer som har lagts fram. Jag är övertygad om att idéerna kommer att användas i en eller annan form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar