tisdag 22 juni 2010

Vinst och förlust

Gårdagskvällens kommunfullmäktige i Katrineholm blev som en vinst- och förlusträknining för egen del.

Eftersom det är roligare att tala om vinster, så börjar jag med det. Jag vann en historisk votering i en till synes oskyldig fråga. Det hela handlade om de kommunala bidragen till ungdomsorganisationernas lokala verksamhet, om vilka regler som ska gälla för att de ska kunna utbetalas.

Vid Centerpartiets gruppmöte uppmärksammade en av våra ledamöter mig på att några viktiga rader hade tagits bort ur förslaget. Raderna handlade om att politiska- och religiösa ungdomsorganisationer inte ska behöva redovisa närvarokort med personuppgifter när de söker om stöd, det ska räcka med att en revisor vald av föreningen intygar att underlaget är korrekt.

Undantaget handlar om allas grundlagsskyddade rätt att utöva en religion eller tillhöra en politisk organisation utan att någon får efterforska detta.

Trots att jag fick stöd i debatten från Miljöpartiets Ami Roth, så lyckades jag inte omvända den socialdemokratiska majoriteten.

För att driva frågan till sin spets begärde jag votering. Grundagen vann voteringen, då hela oppositionen stödde mitt förslag. Dessutom avstod tre avgörande socialdemokrater från att rösta, vilket gav siffrorna 23-25.

Det var stort att helt otippat vinna en fråga som såg helt avgjord ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar