måndag 21 juni 2010

Att fråga eller inte fråga?

Ja, så var det dags igen - att ifrågasätta frågandet. Det liksom ante mig att den viktiga frågan om hur vi som politiker bemöter varandra och särskilt hur den politiker som befinner sig i ordförandens situation bemöter sina nämndledamöter skulle ifrågasättas.

Inte går det att ställa så kniviga frågor i fullmäktige? Om hur vi är mot varandra? Hur vi borde vara?

Frågan uppfyller åtminstone två av de sakliga skälen som gör att fullmäktigeledamöter får ställa frågor, enligt kommunallagen. Den är ställd till en ordförande i en nämnd och den handlar om en aktuell fråga.

Katrineholms-Kuriren skriver om min fråga i dag. Ibland är frågan lika intressant som svaret.

Jag "klipper in" min fråga här:

Fråga till vård- och omsorgsnämndens ordförande Monica Johansson (S)

Om bemötande

Jag har tillsammans med Ewa Callhammar i media bett Monica Johansson om en offentlig ursäkt för kränkningarna av ledamöter i vård- och omsorgsnämnden.

Då jag vid inlämnandet av denna fråga ännu inte fått något svar, vill jag genom fullmäktige ställa följande fråga till vård- och omsorgsnämndens ordförande, Monica Johansson (S):

Kommer du att uppträda respektfullt i fortsättningen mot ledamöterna i den nämnd som du är ordförande för?

Katrineholm 15 juni 2010

Inger Fredriksson, Centerpartiet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar