onsdag 12 augusti 2009

En dator går i pension

I dag fick den sin dödsdom. Nu hjälper det inte med extra tålamod, vänligt tilltal och att lägga på en extra filt, när datorn går till vila. Den sista vilan väntar, sannolikt.

Ett operativsystem som Windows 98 är inte särskilt snabbt. När sedan kommunen slutar med Tivoli eller om det nu var (Mitt livs) Novell, då slår det tvärstopp. Det blir minnesförlust och grava kommunikationsproblem. Så grava att denna ålderdigna dator befinnes registrerad hos äldreomsorgen!

Är inte 96 megabit ramminne bra? frågar jag den vänlige killen på helpdesk och får ett förläget skratt som svar.

Det här handlar alltså om min kommundator. I den privata världen har jag en något snabbare apparat. Vilket i sig kanske är turligt.

2 kommentarer:

  1. En trotjänare du har förstår jag, ska nog inte begravas. IT muséum föreslår jag. Kommunen verkar mån om att du har bra arbetsredskap till ditt förfogande.Ha Ha

    SvaraRadera
  2. Oj, jag är ovan vid att det kommer kommentarer. IT som ska vara så snabbt!

    I dag hämtades reliken och IT-teknikern hade tagit med stora kärran. "Vilket var tur", som hon sa.
    Inger

    SvaraRadera