tisdag 26 maj 2009

Grisar ska också ha roligt

Jag tror att det var Emil i Lönneberga som sa: "Grisar ska också ha roligt". Det tycker jag, och därför blev jag så upprörd när jag hörde i dagens radiosändningar om de danska grisproducenternas hantering av sina djur.

Inte blev det bättre av att senare under dagen få höra att Katrineholms kommun köper 60 procent av sitt fläskkött från Danmark, utan att ha full koll på hur uppfödningen går till.

Centerpartiet har sedan länge velat exportera den svenska djuromsorgen till övriga länder inom EU. Senast vid Centerpartistämman i Örebro slog vi fast att kommuner och landsting ska ställa samma krav på god djuromsorg inför upphandling av utländskt kött, som vi gör på det svenska.

Jag kommer att motionera om det här, vilket jag också lovade i ett inslag i Radio Sörmland.

Dessutom måste konsumenterna vägra att köpa danskt fläskkött tills vi vet att även de danska grisarna har det bra.

Djuromsorgen är en viktig fråga i EU-valet, där vi från Centerpartiets sida verkligen har drivit och driver för att förbättra djuromsorgen. För, som Emil sa om Griseknoen, "Grisar ska också ha roligt!".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar