torsdag 26 oktober 2017

”Jag också” är systerskap

I dag har min insändare om systerskap och #metoo-kampanjen varit införd i Sörmlandsbygden. Tidigare har samma artikel varit införd i Katrineholms-Kuriren och Södermanlands Nyheter. Om du har missat den, så återger jag den här:


"#Metoo, ”jag också”, har farit som en löpeld över världen. Syftet är allvarligt, taggen visar systerskapet bland alla som blivit drabbade. Det kan handla om den värsta sortens våldtäkt till ovälkomna närmanden eller grova ord som sårat djupt.

Jag funderade en stund på om jag också hade anledning att använda ”taggen”. Och jo, jag har varit med om det också. Det som kom för mig var bussturerna i sjunde klass. Kommunen hade byggt ett nytt, fint högstadium. Dit skulle vi bussas, precis som de som gick i åttan och nian. Nu var det bara så att skolan blev så full att vi inte fick plats. Vi fick gå i det gamla högstadiet och vi var för få för att få egen skolskjuts, utan måste bussas tillsammans med tuffa gymnasieelever. Det var då vi blev trakasserade.

Det är bra att fokus sätts på övergrepp och sexuella trakasserier. Det är frågor som många organisationer jobbar hårt med varje dag. Vi i Centerkvinnorna driver på med krav som:
• Varje enskild individ ska ha samma rättigheter till personlig integritet. Sexuellt våld, tvång och kränkningar ska upphöra.
• Alla människor, oavsett sexuell läggning, ska ges lika möjligheter inom alla områden, inte minst i valet att bli förälder.
• Centerkvinnorna vill satsa mer på förebyggande och hälsofrämjande arbete genom att förändra normer och värderingar som idag påverkar främst kvinnors sexualitet och integritet.
Vi i Centerkvinnorna vet att sexuella övergrepp och trakasserier inte stoppas av enstaka kampanjer. Det handlar om att upprätta respekten för alla människor lika värde och rättigheter. Att du inte har rätt att ta dig någon frihet på någon annans bekostnad.

Vi jobbar med det här och andra kvinnofrågor varje dag, året om. Vill du bli med? Vi har plats för fler som vågar vara en syster, som genom Centerkvinnorna ställer upp och arbetar för ett samhälle fritt från våld. Det är inte bara jag, det är vi - #wetoo, Centerkvinnorna.

Inger Fredriksson, Centerkvinnorna"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar