fredag 29 juli 2016

Historien går igen...

Jag är inte svensk världsmästare på semester, men i år har jag blivit historisk! Inom loppet av ett par veckor har jag färdats igenom den svenska historien och besökt Vadstena med slott och klosterkyrka, där såväl heliga Birgitta som Gustav Vasa satt spår. Dessutom blev Skänninge en väldig överraskning, då jag och mitt resesällskap Lotta hade tillfälle att möta Bjällboättens anfäder i Bjällbo kyrka. Skänninge var den stora orten innan Vadstena kom till.

Här i veckan gick jag vidare i historien, då Gästabudsspelen på Nyköpings hus gav fortsättningen på historien från Bjällbo kyrka med de tre sönerna som ägnade sig åt Håtunaleken och Gästabudet, som blev en synnerligen blodig historia.

Så historien gick igen, i alla fall under min semestertur genom Östergötland och Sörmland.



Stor dramatik vid Bjällbo kyrka utanför Skänninge i Östergötland. Inte mindre dramatiskt blev det i Nyköpingshus, med det historiska gästabudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar