lördag 26 januari 2013

Personliga ombud bör vara oberoende

Jane Eriksson, som representerar en rad intresseorganisationer med anknytning till psykisk ohälsa, tar i dagens Katrineholms-Kuriren upp betydelsen av personliga ombud.

Jag håller helt med om att de personliga ombuden är viktiga, därför att de fungerar som en sorts ombud för den som själv inte kan föra sin egen talan.

Jane Eriksson tar upp vad ombuden gör och inriktar sig sedan på Vingåkers kommuns beslut att inte förlänga avtalet med Katrineholms kommun om de personliga ombuden.

Jag lägger inga värderingar i Vingåkers beslut. Däremot finns det en ytterligare dimension till frågan. I samband med budgetbehandlingen i kommunfullmäktige i Katrineholm, beslutade Socialmoderaterna att flytta ansvaret för de personliga ombuden från Service- och tekniknämnden till Vård- och omsorgsnämnden.

Jag, Centerpartiet och övriga i Alliansen tyckte att det var ett felaktigt beslut. De personliga ombuden ska vara fristående. De kan inte både företräda och vara företrädare för en och samma organisation. Det blir intressekonflikter, och det är olyckligt, när det handlar om människor som redan i utgångsläget behöver allt stöd de kan få.

Kanske har flytten också påverkat Vingåkers beslut.

2 kommentarer:

  1. "Jag håller helt med om att de personliga ombuden är viktiga, därför att de fungerar som en sorts ombud för den som själv inte kan föra sin egen talan." Visst. Men tvinga inte på de som anser att de kan föra sin egen talan ett ombud.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!
    Självklart ska personliga ombud bara föra talan för de personer som vill det, något annat kan åtminstone inte jag tänka mig.
    Inger

    SvaraRadera