söndag 20 november 2011

Juholt - ett hopplöst fall

På den tiden då TV-programmen var svartvita gick det ett program som hette Partaj. I detta humorprogram gjorde Margareta Sjödin debut med repliken "Har jag gjort bort mig nu igen?".

Jag förstår inte varför jag kommer att tänka på det, när jag läser om Håkan Juholts senaste bedrift. (Eller jo, det vet jag förstås.)

En artikel i Aftonbladet skriver om partiledarens besök på GeKås i Ullared. Juholt är begeistrad. Han vill dela ut Nobelpriset till VD:n för idén att placera en sportbar mitt i avdelningen för damkläder!

Det är så man tar sig för pannan! Nobelpris? Har det inget värde längre för Socialdemokraternas partiledare? Är det kanske så att Nobelstiftelsen bör fundera en gång till om det inte är fler partiledare som inte bör bjudas på Nobelfestligheterna?

Det är den ena sidan av saken. Den andra är Juholts kvinno- och manssyn. Män är intresserade av sport, kvinnor av kläder. Punkt.

Juholt ger verkligen gråsossen ett ansikte. Eller kanske var bara det en förolämpning, så förlegat kan väl inte ens en socialdemokrat tänka, att kvinnor och män har för alltid givna roller i vårt samhälle?

Var är de Socialdemokratiska kvinnorna? Kan inte deras nyvalda ordförande Lena Sommestad ta Juholt lite avsides och berätta lite om jämställdhet mellan könen, om könsroller och så?

Fast jag tror faktiskt att Håkan Juholt är ett hopplöst fall. I alla fall för Socialdemokraterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar