torsdag 20 oktober 2011

Hägglund vill också ha fler blodgivare

"Fru talman, Socialminister Göran Hägglund!

Endast fyra av 100 vuxna personer i Sverige är blodgivare. Nästan varje sommar råder det brist på blod. Det beror på att blodgivare tar semester medan behovet av blod är konstant eller ökande.

Min lokaltidning Katrineholms-Kuriren drev nyligen en kampanj för att få in fler blodgivare med lyckat resultat. Över 100 nya anmälde sig, varav jag är en. Det behövs helt klart fler blodgivare.

Är Socialminister beredd att ta initiativ för att öka antalet möjliga blodgivare exmepelvis genom att tillhandahålla information om blodgivning på olika språk? Eller på annat sätt verka för att öka tillgången på blod och blodgivare?"

Ungefär så formulerade jag min fråga till Socialminister Göran Hägglund (KD) vid dagens frågestund i riksdagen.

Hägglunds svar var klart positivt. Han skulle ta med sig frågan om information på olika språk tillbaka till departementet.

2 kommentarer:

  1. Helt rätt Inger!!!

    Sverige behöver fler blodgivare, ger själv blod när det behövs. Bara tanken på att det kan vara jag själv som ligger i bilvraket man ser på TV får en att tänka efter!

    Bra initiativ

    SvaraRadera
  2. Hej Robin!
    Roligt att du hittade min blogg och mitt inlägg om blodgivning. Det är en jätteviktig fråga och vi måste vara många som hjälps åt.
    /Inger

    SvaraRadera