tisdag 10 maj 2011

Stoppa smittan vid gränsen

Tre företrädare från jakten och det rörliga friluftslivet för på DN Debatt fram kravet att Sverige även i fortsättningen måste få ställa krav på avmaskning av hundar och katter vid inresa till Sverige.

Det borde inte vara svårt att argumentera för detta efter de senaste exemplen på rävar med dvärgbandmask, den senaste funnen i trakterna av Katrineholm. Jag har för övrigt ställt en fråga i kommunfullmäktige om vilken beredskap kommunen har.

Jag delar helt uppfattningen att vi måste stoppa smittspridningen. Jag, och många med mig, vill även i framtiden kunna äta färska blåbär utan att behöva tänka mig för. Jag vill kunna fortsätta att vistas i skog och mark, utan att riskera långvarig och obotlig sjukdom.

Sverige måste kunna behålla sitt undantag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar