söndag 1 maj 2011

Maj i by och fågelskåderi

Nu är det andra året som jag firar första maj med fågelskåderi vid fågeltornet vid Näsnaren i Katrineholm.

Ifjol var jag och Marie-Louise, som gör mig sällskap, lite tidigare ute och hann starta dagen med Maj i by vid järnvägsstationen.

Nu hann jag upp musikkåren när den tågade över Vasabron på genomfarten. Det kändes riktigt modigt, för jag såg inte till några poliser i täten för tåget.

Fågeltornet var den här söndagen, liksom andra, bemannat av medlemmar från traktens ornitologiska förening.

Det är alldeles sant att ett besök ger väsentligt mer med någon som kan berätta om vad man ser.

Alldeles bortsett från det, så smakar fikat bättre ute i det fria. Den här gången blev det inte så stora vågor i kaffet som i fjol...

Men lite hagel klarade vi oss inte undan på hemvägen. Våren är inte riktigt här än, hur mycket det än vårtalades igår och sjöngs vårsånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar