lördag 16 april 2011

Tillägnas Haldos lördagsrim

I dag har jag fått den äran att tillägnas "Haldos lördagsrim" i Katrineholms-Kuriren. Detta med anledning av måndagens krönika.

Så här skriver Harald Ottosson:

Sista striden?
Melodi: Teddybjörnen Fredriksson

För länge sen, som på förra seklets tid,
då styrdes stan av enbart män
det var stabilt, och här hos oss var det frid,
så vill Inger inte ha det igen...

Lilla Fröken Fredriksson
nej, nu tycker hon
jämställdheten står på tur
om man är en klok person

Och än i år, fastän i en upplyst tid,
blott gubbar får stå staty
det är nog dags, att kämpa en sista strid
så man får mer utav kvinnlig vy

Lilla Fröken Fredriksson
ja, hon kämpar på
tappert mot en övermakt
som är både röd och blå...


Ja, det är inte utan att man (=jag) känner mig lite som Rosa på bal:

"Tänk att inspirera Harald Ottosson, lilla jag, lilla jag inspirera Harald Ottosson, nu har jag fått en egen sång, lilla jag en gång..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar