fredag 15 april 2011

Hur tänker Länstrafikens ägare?

Igår var det bolagsstämma i Eskilstuna för Länstrafiken Sörmland AB. Jag var där som "intressent", som avgående styrelseledamot och som representant för en av ägarna - Katrineholms kommun. (Här måste det bli en förklaring. Jag var inte röstombud, utan jag representerade Centerpartiet. Enligt konsortialavtalet har samtliga partier som finns representerade i kommunernas och landstingets fullmäktige rätt att ha en i förväg anmäld reprsentant närvarande som får lyssna och ställa frågor. Den rättigheten använde jag mig av.)

På dagordningen stod att lägga det gamla året till handlingarna, välja ny styrelse samt anta en budget för det kommande året. Alla punkter gicks igenom grundligt.

Huvudfrågan är hur ska fler kunna åka kollektivt med buss och tåg till ett rimligt pris både för resenären och för skattebetalarna?

Länstrafiken är kommunernas, då räknar jag för enkelhetens skull även Landstinget Sörmland som en kommun, bolag.

Frågan är vilket intresse ägarna har av bolaget. Vid stämman fanns två ordinarie ledamöter från avgående styrelsen på plats samt två ersättare. Ingen från styrelsens presidie var närvarande. Ingen från den gamla styrelsen omvaldes (om man inte tycker att en ordniarie ledamot räknas som blev ersättare i den nya), trots att det inte var något ifrågasättande angående ansvarsfriheten.

I stort alla är nya. Hur tänker ägarna? Är detta att visa omsorg om bolaget?

Det kan finnas anledning att återkomma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar