fredag 3 april 2009

Mer om regionförbundet

I dagens Katrineholms-Kuriren skriver ledarskribenten om Regionförbundet Sörmland, som numera inte har något fullmäktige. Ska man vara alldeles korrekt, så har regionförbundet ett fullmäktige till dess att alla medlemmar sagt ja till den nya förbundsordningen.

Ledarskribenten tar upp det demokratiska underskottet samt att ledamöterna inte har lyckats att uppmana något engagemang för förbundet och dess verksamhet.

Jag var en av ledamöterna under förra mandatperioden och är ersättare under denna, vilket har inneburit att jag har varit ordinarie till och från. Jag tycker att jag har arbetat för ett ökat engagemang, bland annat genom att motionera i fullmäktige i Katrineholm om återkoppling av regionförbundets verksamhet.

Men jag håller alldeles med ledarskribenten om att det finns ett demokratiskt underskott i den nya ordningen med direktion. Insynen minskar för alla.

Läs även Mattias Claessons blogg, där han tar upp senaste regionfullmäktigesammanträdet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar