tisdag 30 april 2013

Mötte viktiga utmaningar

I morse skrev jag om dagens program tillsammans med Centerpartiets EU-parlamentariker Kent Johansson. Det blev, som jag skrev, en intressant halvdag med start på Migrationsverket i Flen.

Lite fördomsfullt hade jag nog tänkt mig att vi skulle prata problem och få information om hur handläggningen går till. Men som tur var blev jag överraskad. Nu förde vi och personalen ett samtal om hur vi tar emot människor och att själva asylprövningen är det som fungerar bäst, i alla fall enligt verkets egen personal. Det är det som händer efter prövningen som är den verkliga utmaningen. Antingen håller inte asylskälen och då väntar avvisning, vilken ganska ofta är svår att verkställa, eller så får personen permanent uppehållstillstånd och då handlar det om hur samhället möter den individ som behöver en ny plats i samhället.

Vi var helt eniga om att mer behöver göras för alla som får ett beslut, oavsett om de får stanna eller inte.

Utgångspunkten för att lyckas måste vara att se individen. Här finns som sagt mer att göra och jag vet att jag har ett uppslag till en motion till kommunfullmäktige i detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar