onsdag 27 mars 2013

Teknik till nöjda kunder

Lokaltidningarna i Sörmland har dragit igång en artikelserie om mobiltäckningen i Sörmland. Det är verkligen inte okej att mobiltelefonerna inte fungerar överallt. I Centerpartiet har vi slagit fast att hela landet ska ha tillgång till bra telefoni, bra bredband och bra mobiltelefoni. Vi kommer att fortsätta att göra allt vad vi kan för att se till att det blir så.

Igår, vid riksdagsgruppens sammanträde, förklarade IT-minister Anna-Karin Hatt sakläget inför den interpellationsdebatt som hon skulle delta i en stund senare, och som jag valde att följa på plats i plenisalen.

Ansvaret att hålla vad man har lovat ligger på operatörerna. De måste bygga uty sina nät, så att kapaciteten ökar och att den räcker till när det blir fler användare som dessutom vill göra allt mer avancerade saker med sina mobiler.

Bristen på täckning löses bäst med utbyggnad. Visst kan det verka enkelt att lagstifta bort problemen, men lagstiftning kommer inte att rå på de fysiska hindren som berg och skog som står i vägen för radiovågorna.

Centerpartiet har också i regeringen tagit initiativ för att stärka konsumenternas makt på mobilmarknaden och helt nyligen föreslog regeringen förenklingar för att göra det enklare för konsumenterna att byta operatör.

Det görs alltså en hel del för att förbättra mottagningen, men mycket handlar det ändå om vad operatörerna gör för att leverera fungerande teknik till nöjda kunder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar