lördag 11 februari 2012

Om talträngda och tysta

Katrineholms-Kuriren skriver i dag om talträngdhet och tystnad i kommunfullmäktige i Katrineholm. Ett smakprov från reportaget finns på hemsidan.

Tidningens reporter har matematiskt gått igenom sammanträdesprotokollen och sammanställt i hur många ärenden ledamöterna har yttrat sig. Man kan alltså yttra sig flera gånger under ett ärende, men ändå bara bli en "pinne" i statistiken.

Mest talträngda enligt sammanställningen är Göran Dahlström (S) och Gudrun Lindvall (MP). Dessutom finns det ledamöter som aldrig någonsin har gått upp i talarstolen.

Det är naturligt att det är kommunstyrelsens ordförande som toppar listan. Han går nästan upp i alla ärenden och yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag. Det är också Dahlström som svarar på flest frågor och interpellationer från ledamöterna. Därutöver är Gudrun Lindvall mycket flitig i talastolen.

Jag hamnar på en fjärdeplats i ärendetabellen med Ewa Callhammar på tredjeplatsen.

Inläggssiffrorna är dock lite missvisande för min del. Jag var ju tjänstledig från uppdraget som gruppledare för Centerpartiet under två månader för att i stället tjänstgöra som riksdagsledamot. Då var Sten Holmgren den som tog plats i talarstolen för Centerpartiets räkning.

Men det gläder mig att jag i statistiken kommer strax före Joha Frondelius (KD) och Lars Härnström (M) samt att samtliga i min partigrupp har varit uppe i något ärende någon gång under året som gått. De siffrorna är nog så talande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar