söndag 26 februari 2012

Odling i städer

I dag skriver Dagens Nyheter i sin söndagsbilaga om att intresset växer för odling i stadsmiljön. Det handlar om att använda parker, kolonilotter, tak och balkonger för att odla till husbehov.

Det är en väldigt intressant utveckling. Jag kan själv sakna känslan av att få lov att sätta potatis. Kan man odla potatis, så kan man på något vis livnära sig, även om potatis anses smått förkastligt i dessa dieternas dagar.

Däremot har jag lite svårt att tänka mig att odla matnyttigheter på min balkong, som ligger så utsatt av trafiken. Det svarta sot som fastnar på ventilfiltren kommer någonstans ifrån och det känns inte som de allra bästa förutsättningarna för växtlighet som ska konsumeras.

Samtidigt så fungerar växter som goda luftrenare.

På rätta platser och med rätta växter är det ypperligt med odling.

2 kommentarer:

  1. Om alla skall göra allting själv så kan vi stänga samhället och näringslivet och då kan väl du som sista innevånare stänga och låsa efter dig? Detta MP svammel om hemodling i städerna är så korkat att jag tackar min lyckade stjärna att det finns drycker med plastkork.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Sverige är bara självförsörjande till hälften.
    Jag uppskattar alla som vill och kan odla sin egen mat. Alla kommer inte att kunna det.
    Inger

    SvaraRadera