söndag 12 juli 2009

Fara på taket

Varje sommar är det likadant. Det är alltid några ungdomar som inte kommer att leva till nästa sommar. De har gjort något vansinnigt, som avslutat deras liv.

I dag hörde jag om de två ungdomarna som färdades på biltaket och sannolikt trodde sig odödliga. Jag hörde också om föraren, som var misstänkt för det mesta - vårdslöshet i trafik, rattfylla, olovlig körning, vållande av annans död...

Ja, jag kanske missade något, när jag tar det fritt ur minnet eller rubricerar något fel. Hur som helst, så är det oerhört sorgligt att unga människor, som borde ha ett långt lovande liv framför sig, inte inser faran på taket, faran med höga hastigheter och med alkholpåverkan i samband med bilkörning.

Visst, jag moraliserar. Egentligen är jag mest ledsen. För det är så sorgligt och onödigt. Finns det verkligen inga heltäckande överlevnadsdräkter för ungdomar? Det är klart att det finns, det heter sunt förnuft. Men då måste det också användas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar