tisdag 19 juni 2018

Det blir namn - men inga skyltar

Det kommer att bli namn på Katrineholms rondeller, precis som jag önskade med motionen 2011. Men det kommer inte att bli någon uppskyltning i den verkliga världen. Så här löd mitt inlägg, ungefär i kommunfullmäktige igår:

"Ordförande, fullmäktigeledamöter, åhörare!

Den här interpellationen handlar om namnsättning av rondeller. Fullmäktige beslutade att säga ja till min motion 15 augusti 2011 och uppdrog till dåvarande byggnadsnämnden att tillsammans med service- och tekniknämnden och kultur- och turismnämnden att ordna det i samverkan med Trafikverket.

Det är ju inte så ofta som en motion från oppositionen bifalls – och ni som varit ledamöter här ett tag vet ju att vi i Centerpartiet brukar säga att vi firar alla framgångar – så därför ställde jag den här frågan till kulturnämndens ordförande Cecilia Björk om När får Katrineholms rondeller sina officiella namn?

Att de har inofficiella, det vet vi ju alla, men de ”riktiga” namnen behöver komma på plats och hamna på kartan. Syftet är ju att det ska bli enklare att hitta i Katrineholm.

Jag vill också tacka för svaret. Det visar att Cecilia Björk tar frågan på allvar och att det nog kan komma namn på rondellerna så småningom, eftersom namnförslagen finns.

Det kan väl också finnas anledning att ställa frågan till Trafikverket på nytt om skyltningen. Ibland kan det ju hända att även myndigheter ombestämmer sig?

Jag ser fram emot att få närvara vid rondelldopet eller namngivningsceremonien!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar